Susahkan Diri Anda

by - February 20, 2014

Alhamdulillah, setelah berbulan-bulan ana tak update blog, akhirnya sempat juga nak persembahkan sebuah nukilan yang serba hina.

Sebelum tu ana nak berkongsi sikit kehidupan persekolahan di sekolah ana. Overall, kehidupan kami amat padat dengan aktiviti sekolah.

5:30-5:45 bangun pagi, terus mandi, berak dan bersiap untuk solat Subuh berjemaah (cuba terbaik untuk tidak masbuk Subuh). Lepas siap solat subuh, terus ke Dewan Makan untuk ambil sarapan. Naik ke bilik, bersiap-siap pergi ke sekolah sebelum 7:10

Belajar dekat sekolah sampai 2:50, balik asrama (Solat Zuhur dan Makan) sampai 3:30. Terus ke sekolah balik untuk menghadiri kelas Persediaan Petang, sampai 4:30. Balik asrama balik, terus solat Asar. 5:30, minum petang dan beriadah sampai 6:30. Mandi, bersiap-siap dan terus ke Dewan Makan sebelum 6:45 untuk mengambil makan malam. 7:30 solat maghrib, aktiviti agama sampai isyak. 9:15 pergi ke kelas persediaan malam, sampai 11 malam.

Ambil supper, 11:30 liqa' al-mulk. 12 light off.

Setakat ni, waktu yang ana rasa paling free adalah 12 malam dan ke atas. Tiap-tiap hari kalau tak tidur lebih pukul SATU memang tak sah.

Tapi tulah. Sahabat ana pernah pesan, kita hidup dekat dunia ni sebagai hamba Allah, sebagai Dai'e. Bukannya sebagai insan yang nak rehat sepanjang masa. Kita rehat pun sekadar nak dapatkan tenaga untuk beribadah kepada Allah.

Sekarang, bolehlah kita sama-sama tukar mind-set kita ke arah positif. Semakin sibuk diri kita dengan perkara yang bermanfaat, semakin sesuai taraf hamba Allah untuk kita.

Jom sama-sama menjadi hamba Allah yang diredhaiNya ! InsyaAllah!

You May Also Like

0 comments