Kejayaan Itu Dugaanku

by - December 31, 2013

Percaya atau tidak kalau ana cakap bahawa kejayaan seperti berjaya UPSR, PMR, SPM, STPM, Diploma, Degree, Master, PhD dan sebagainya di dunia ni hanyalah DUGAAN bagi kita?


Malah mereka semua boleh menjadi dugaan terbesar bagi kita. Kemungkinan juga mereka boleh jadi penyebab kita dihumban ke neraka. Ini bukan bermaksud bahawa kejayaan dunia ini adalah teruk dan tak patut kita kecapi.

Ana cuma nak jelaskan. Beberapa individu bertanggapan, usaha study siang malam, bersengkang mata mengulang kaji pelajaran itu dugaan. Sebab benda susah kan? Kita mindsetkan yang susah sebagai dugaan. Dapat result yang kurang cemerlang pun kita panggil dugaan. Ya memang benar!

Tetapi, benda positif pun adalah dugaan. Dapat result cemerlang juga dugaan. Sebab apa? Sebab, perkara sebegini boleh menimbulkan rasa riak, bangga diri, takabbur, lupa Allah dan sebagainya.

Jadi secara keseluruhannya, kehidupan di dunia adalah dugaan bagi kita. Allah ingin uji sekuat mana iman dan kepercayaan kita terhadapNya. Jadi bila pula waktu yang boleh dikatakan mendapat result?

Result sebenarnya apabila waktu perhitungan kelak di padang Mahsyar. Sebab apa? setelah dapat result dekat situ, kita tak akan diberikan dugaan lagi.

Apa yang kita akan dapat pula? Ganjaran atau Denda. Ganjaran sekiranya amal kita mencukupi dan memuaskan untuk menjadi tiket kita ke syurga manakala Denda sekiranya kita membuat kesalahan.

Semoga entri kali ini dapat menjadi 'ibrah dan pembakar semangat kepada semua insan.

INGAT : Kejayaan di dunia adalah DUGAAN.

Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35] 
Sumber gambar : Google

You May Also Like

3 comments