couple

by - August 27, 2012

Teman Istimewa ? Semestinya semua orang tahu apakah ini. Kamu tahu tak ? hah tahu ? ok apa dia ? hihi.

Teman Istimewa ini selalunya diberi nilai lebih daripada kawan mahupun kawan baik. Atau kebanyakan orang zaman sekarang menggelarnya buah hati/kekasih hati/girlfriend/boyfriend. Sudah ngerti ? Good =D

Ada banyak tujuan para manusia menjalinkan hubungan ini seperti


  • Tempat luahan perasaan
  • Untuk memuaskan nafsu
  • Untuk mengisi masa lapang
  • Untuk suka-suka
  • Untuk dijadikan Isteri yang sah
  • Untuk menjaga status
Dalam banyak-banyak di atas. Kalian yang mana satu ? heee ~

Untuk menjaga status? sememangnya konfius sedikit apabila Azhunk tulis begitu sebab apa kena-mengena dengan kapel kan ? Hubungan ni Azhunk sebut sebagai kapel. Tak kisahlah eja gimana :). Kembali ke topik tadi. Menjaga status? Ok. Selalunya golongan yang handsome-handsome/cantik-cantik. Mereka nak jaga status mereka selalunya. Mesti mereka akan mencarikan seorang pasangan
#Malulah kalau orang top takde kekasih#

Ape-ape pun. Firstly Azhunk nak beritahu yang Azhunk belum pernah ada pengalaman dalam hal-hal begini tetapi pada hari ini Azhunk nak berkongsi sedikit informasi berlandaskan tips-tips yang diberikan oleh beberapa kawan Azhunk yang sudah berpengalaman.

Dalam berkapel ni. Ada batas. apabila sebut pasal batas berkapel.. Semua orang tahu je kan ? Tapi korang aplikasikan ke tidak ? Apa batas yang kamu semua tahu ?

  • Tidak boleh sampai melarakan
Melarakan ? Apa yang kalian mengerti tentang melarakan ? Pernah tak kalau duduk rumah tu rasa rindu akan si dia. Rasa nak je dia ada di sisi. Or sentiasa ada dia dalam fikiran ? Ataupun di sekolah.. Asyik duk fikir nak main mesej dengan si dia sahaja. Pada masa tersebut.. Kamu ingat akan Allah tak ? Azhunk gerenti lah tak akan punya ingat akan Allah melainkan orang tersebut ingin dijadikan isteri bagi menambah umat Islam di bumi.
  • Tidak boleh bersentuhan sesama bukan muhrim
Yang ni pula. Azhunk tak tahu nak terang gimana tetapi sesiapa yang rasa dirinya Islam tu memang bodoh. bodoh teramat sangat. Kalau diajukan soalan mengenai apa hukumnya bersentuhan lelaki dan perempuan ? Semua tahu jawab even non-muslim pun tahu. Tetapi kenapa masih melanggar ?

  • Tidak boleh berzina sama ada mata/hati dan lebih-lebih lagi kemaluan
Zina ada banyak kategori jadi kita haruslah berwaspada ya. Yang pasti semua jenis zina ni tak baik dan haram. Yang Azhunk maksudkan berwaspada itu adalah kita kena kenal pasti adakah perbuatan kita sekarang adalah zina ? Adakah tergolong dalam kategori zina ?

Tiga tu yang penting. Yang di atas ni kalau berlaku kepada kalian. HUKUMNYA HARAM. Sekali  lagi ye Hukumnya HARAM.

Itu saja :) Entri ni bukan tips untuk kapel dan juga bukan syarat-syarat kapel dengan sah. Tetapi entri ini adalah informasi saringan sahaja tentang kapel. Azhunk tak sokong kapel dan Azhunk tak suka tengok orang kapel.

beberapa ayat boleh mengubah dan menggugat pemikiran anda :) Sila layan dekat bawah.

Kamu kapel-kapel ni.. Memang dijaminkan akan berkahwin ke? Ingat ~ Janji manusia bukan janji ditepati. Seringkali tidak ditepati.
Yang kaum adam ni.. Ade girlfriends-girlfriends belaka ni dah pasti ke sudah bagus sangat untuk menyara seorang Isteri? Mendidik seorang Isteri ? Adakah kamu dah betulkan diri sendiri sebelum nak libatkan orang lain ?
Kalau kamu mati masa nak berjumpa dengan pakwe/makwe. Agak-agak mana tempat kamu di akhirat kelak ? Wallahu'alam. Kalau kamu mati semasa duk bergayut dengan pakwe/makwe.. Adakah mati dalam iman ? Adakah Allah ada dalam hati kamu semasa tu ?

Senang nak kata. betulkan niat kamu semua :) Yang pasti Kapel ini sebelum diakad nikah HARAM. tetapi selepas diakad nikahkan sah lah :) Jangan ingat couple ni sebelum kahwin sahaja :) Selepas pun ada tau :}

Assalamualaikum.


You May Also Like

7 comments