Tips Nak Berkenalan

by - October 17, 2011


Azhunk dengan senang hati nak kongsikan satu pandangan/tip nak berkenalan. Kenapa perlu ada tips ? Sebab sekarang ramai yang malu/takut nak berkomunikasi dengan orang yang tidak dikenalinya. Jadi dengan tips ini mungkin dapat membantu kamu semua supaya dapat memulakan titik sosial bersama rakan-rakan.

Masalah yang sering dihadapi

- Tidak tahu nak mula komunikasi
- Malu untuk menegur
- Takut untuk menegur
- Pentingkan diri sendiri(tak jaga tepi kain orang)

Saya pernah dengar pada zaman dahulu ade seorang manusia.. Dia memang alim dan buat segala perintah yang Allah suruh. Lalu dia ada tanya sebanyak manakah pahala yang telah dia dapat? Lalu dijawab.. Pahalanya baru sahaja sebesar biji mata. Memang terkejutlah kan buat semua benda tetapi sedikit je pahala. Then dia tanya sebab apa lalu dijawab sebab dia tak pernah tegur jiran/orang yg dia jumpa. That's mean dia takde sosial at all.


- Sibuk

Memang masalah dia dari satu pokok punca sahaja. Maknanya masalah nak mulakan perkenalan ini dari satu sebab sahaja tapi dia berkembang sampai jadi banyak. Fuh.

Tips nak berkenalan :

* Mulakan dengan lisan (bercakap).
Macam mengucapkan Assalamualaikum/Selamat Sejahtera/Atau bertanyakan sesuatu.

* Lemparkan senyuman kepada orang itu jika dia menoleh dekat kita
Kita akan menjadi mesra dengan lebih cepat.

* Memberanikan diri untuk bertanya (Tak perlu cari soalan untuk menanya.. kita just harus beri apa2 yang terlintas di fikiran kerana bertanya disini berniat untuk memulakan titik menghubungkan ukhwah.. bukannya kerana menginginkan jawapan.

Okay dekat sini sahaja. Tapi mesti ingat semakin ramai kawan semakin bahagia hidup kita ;}

You May Also Like

3 comments